Dagmenu zwangere vrouwen 

Voorbeeld dagmenu volwassen vrouw

 

Dit voorbeeld dagmenu is samengesteld door diëtiste Shirley Brouwers

Ontbijt

  • smoothie bowl van 50 gram boerenkool, 150 gram mango, 1 banaan, citroensap van 1 citroen, water 

  • hierover topping van een eetlepel (gebroken)lijnzaad, handje noten, havervlokken (of zelfgemaakte granola) en frambozen Je kunt natuurlijk iedere topping die jij lekker vindt gebruiken. 

Lunch

  • kop linzensoep (zie hier Shirley's recept)  

  • 2-3 volkoren crackers belegd met groente spread, avocado of hummus

  • stuk fruit of handje gedroogd fruit

 

Avondeten

  • 100-150 gram geroosterde tofu blokjes (laat de tofu een nacht in de balsamico azijn weken en rooster in de oven net voordat je gaat eten)

  • sla mix

  • 4-6 opscheplepels groente, waaronder 100 gram groene bladgroenten zoals boerenkool, Chinese kool, paksoi, spruitjes of broccoli 

  • voeg eventueel toe: kiemen, zaden, pitten, extra balsamico azijn, beetje olie 

  • eventueel een stuk fruit

Drink gedurende de dag 6 glazen water en 2-3 koppen thee of koffie. Drink thee en koffie niet tijdens de maaltijd, maar een uur erna of ervoor. Cafeïne bemoeilijkt namelijk de opname van ijzer. 

Neem dagelijks 50-100 μg B12, 2000 IU D3 en 250 mg EPA+DHA algenolie.

Jodium kun je innemen via gejodeerd brood, een theelepel gedroogd zeewier, een norivel of neem dagelijks een jodium supplement van 150 mcg.

 
vrouw_edited_edited.jpg