Dagmenu 3-5 jaar

Dit voorbeeld dagmenu is samengesteld door diëtiste Nadine Blom

Als ouder bepaal je wat je kind eet en je kind bepaald hoeveel. Forceer het eten niet, als je kind niet meer wilt is dat oké. Geef niet iets anders in de plaats. Vindt je kind een bepaalde groente niet lekker? Probeer het dan aan te bieden met een groente ernaast die je kind wel lekker vindt. Je kunt de hapjes die je aanbiedt dan afwisselen.

Ontbijt

  • pap gemaakt van verrijkte plantaardig zuivel, verrijkte granen

       of

  • havermout met 1 theelepel notenboter en wat fruit of groente (zoals geraspte wortel of courgette), 1 eetlepel lijnzaad/chiazaad/hennepzaad of 2 sneetjes brood (zie lunch voor beleg)

       of

  • fruitsmoothie met soja- haverdrink, havermout en 1 hand spinazie

In de loop van de ochtend

  • ½-1 stuk fruit

Lunch

  • 3-4 sneetjes brood met 5g plantaardige ‘boter’ en:

  • 8-10 g 100% notenboter (amandel/tahin/pinda)

       of

  • 50% tahin - 50% kikkererwtenhummus (Maza less salt is een snel alternatief, maar minder voedzaam)

       of

  • 100% fruit- of groentejam

       of

  • extra verrijkte appelstroop

 

In de loop van de middag

  • fruit

       of

  • gestoomde of rauwe groentestukjes (broccoli, spruitjes, paksoi, bloemkool, broccoli, paprika, tomaat etc.)

 

Avondeten

  • 100 gram groenten, 2-3 opscheplepels granen, 1-2 opscheplepels

  • 2 theelepels lijnzaadolie ná bereiding over de groenten of hele maaltijd

Voor het slapen gaan

  • schaaltje soja yoghurt

Drinkadvies

Geef je kind gedurende de dag ongeveer 5 tot 7 bekertjes drinken. Geef in ieder geval 3 bekertjes met calcium verrijkte sojamelk (havermelk kan ook). Daarnaast kun je water en ongezoete thee aanbieden. Geef thee niet tijdens de maaltijd, maar een uur erna of ervoor. Cafeïne bemoeilijkt namelijk de opname van ijzer. 

Suppletieadvies

Geef je kind bij de maaltijd dagelijks 25 μg B12, 10 mcg/400 IU D3 en twee tot drie keer per week 300 mg EPA+DHA algenolie, waarvan tenminste 250 mg DHA. 

Met dit dagmenu krijgt uw kind genoeg jodium binnen als u gebruik maakt van gejodeerd brood. Mocht uw kind geen gejodeerd brood eten of helemaal geen brood, geef uw kind dan maximaal een theelepel zeewier of een norivel per dag om genoeg jodium binnen te krijgen.

kind_edited.jpg