Dagmenu mannen boven de 70 jaar

Dit voorbeeld dagmenu is samengesteld door diëtiste Priscilla Weterings 

Ontbijt

  • 50 g havervlokken, 200 g sojayoghurt ongezoet verrijkt met calcium, 1 el gebroken lijnzaad, 1 el pompoenpitten en 150 g rood fruit zoals frambozen, blauwe bessen, aardbeien, granaatappelpitjes, bramen etc. (mag ook uit de vriezer). 

       of

  • havermoutpap gemaakt met 45 g havermout, 200 ml sojamelk ongezoet, 1 el gebroken lijnzaad en 1 el geroosterde pompoenpitten 

Gebruik eventueel wat ceylon kaneel of koekkruiden voor de smaak.

Lunch

 

In de loop van de middag

  • 2 mandarijnen (of neem deze bij de lunch)

  • 30 g ongebrande en ongezouten walnoten

 

Avondeten

In de loop van de avond

  • 1 kiwi

  • 25 g zelfgemaakte popcorn met 1 el gistvlokken en een snufje (gejodeerd) zout

Drink gedurende de dag 6 glazen water en 2-3 koppen thee of koffie. Drink thee en koffie niet tijdens de maaltijd, maar een uur erna of ervoor. Cafeïne bemoeilijkt namelijk de opname van ijzer. 

Neem dagelijks 50-100 μg B12, 2000 IU D3 en 250 mg EPA+DHA algenolie. Voor mannen boven de 65 jaar geldt een aanbeveling van 1000 μg B12 per dag. 

 

Jodium kunt u innemen via gejodeerd brood, maximaal een theelepel gedroogd zeewier, een norivel of neem dagelijks een jodium supplement van 150 mcg.

oud stel_edited.jpg