Dagmenu vrouwen boven de 50 jaar

Dit voorbeeld dagmenu is samengesteld door diëtiste Priscilla Weterings 

Ontbijt

  • 45 g havervlokken of viergranenvlokken, 175 g sojayoghurt ongezoet/sojakwark ongezoet verrijkt met calcium, 1 el gebroken lijnzaad, 1 el chiazaad en 150 g rood fruit

       of

  • 3 havermout banaan pannenkoekjes (zie recept) met 150 g rood fruit, 1 el lijnzaad en een paar eetlepels verrijkte sojayoghurt ongezoet​ (zie hier Priscilla's recept

Lunch

 

In de loop van de middag

  • 1 sinaasappel (of neem deze bij de lunch)

  • volkoren Wasa cracker met 15 g 100% pindakaas 

  • 1 paranoot 

 

Avondeten

In de loop van de avond

  • 1 kiwi

  • 100 g aardbeien

Drink gedurende de dag 6 glazen water en 2-3 koppen thee of koffie. Drink thee en koffie niet tijdens de maaltijd, maar een uur erna of ervoor. Cafeïne bemoeilijkt namelijk de opname van ijzer. 

Neem dagelijks 50-100 μg B12, 2000 IU D3 en 250 mg EPA+DHA algenolie. Voor vrouwen boven de 65 jaar geldt een aanbeveling van 1000 μg B12 per dag. 

 

Jodium kunt u innemen via gejodeerd brood, maximaal een theelepel gedroogd zeewier, een norivel of neem dagelijks een jodium supplement van 150 mcg.

vrouw 50 plus_edited.jpg